Harmen & Arve

De wereldvermaarde Noorse trompetist Arve Henriksen en meesterlijk pianist Harmen Fraanje op de vleugel openen de allereerste concertreeks van Podium aan Schouwen in het mooie, intieme kerkje van Burgh op het natuurlijk schitterende Schouwen-Duiveland.

Henriksen heeft inmiddels met ontelbaar veel musici samen gespeelt. David Sylvian, Ryuichi Sakamoto, Dhafer Youssef, Bill Frisell, Maria Schneider en Laurie Anderson zijn slechts enkele grote namen. Inmiddels behoort hij met zijn unieke geluid zelf tot de absolute wereldtop en is één van de meest veelzijdige en productieve musici van zijn generatie. Hij ontving o.a. in 2011 tijdens het North Sea Jazz Festival de prestigieuze Paul Acketprijs en was in 2018 Grammy genomineerd.

Fraanje werd in eigen land vooral bekend met het trio Reijseger Fraanje Sylla, het Mats Eilertsen Trio, Eric Vloeimans’ Fugimundi met Anton Goudsmit en met Michael Moore’s Fragile Quartet. Bekende namen waar hij mee samen heeft gespeeld zijn o.a. Ambrose Akinmusire, Mark Turner en Kenny Wheeler. Hij staat bekend als een veelzijdig en avontuurlijk pianist die met zijn lyrische spel de gevoelige snaar makkelijk weet te raken.

Het concert van dit bijzondere duo maakt deel uit van hun Europese tournee langs gerenommeerde podia naar aanleiding van hun eerder dit jaar op het wereldberoemde label ECM uitgebrachte en inmiddels hoog geprezen album ‘Touch of Time’.


RECENTIES

Arve Henriksen en Harmen Fraanje schieten op hun debuutplaat meteen raak ★★★★

Trouw - Muziek van de week
door Mischa Andriessen

De Noorse trompettist Arve Henriksen heeft op zijn instrument een wonder van een klank. Delicaat en breekbaar als een gesmoorde angst- of pijnkreet. De manier waarop hij speelt – ingetogen, maar heel erg doorleefd – zorgt voor een intimiteit die je in muziek zelden treft. Het is alsof de trompet ophoudt een instrument te zijn, maar een stem wordt, een fluistering die de emotie direct en ongefilterd aan de luisteraar doorgeeft. De Nederlandse pianist Harmen Fraanje is met zijn warme, zachte speelwijze een gedroomde partner voor Henriksen. Hun debuutplaat Touch of Time is in een keer helemaal raak.

Luisteren is soms hoorbaar, wordt een gebeurtenis op zich. Dat is hier gaande, muziek die de adem inhoudt om elke noot en elke stilte erna te kunnen horen. Die verstilling dringt diep bij de luisteraar binnen, ook die houdt de volle lengte van de plaat de adem in om maar geen noot, geen stilte te missen.

bron: Trouw
______________________________________________________________________

Written in Music
Door Dick Hovenga

Het zat eraan te komen dat de Nederlandse pianist Harmen Fraanje en de Noorse trompettist Arve Henriksen een keer iets samen zouden opnemen, ze waren gewoonweg te vaak in elkaars muzikale omgeving en voelen elkaar muzikaal fantastisch aan. Hun op ECM verschenen debuut duo album Touch of Time bewijst dat in alles.

Fraanje was bekend met het legendarische jazzlabel als onderdeel van de band van Mats Eilertsen waarmee hij de albums Rubicon en And then Comes The Night maakte. Zijn kennismaking met Henriksen ontstond echter vooral via het trio van Ernst Reijseger (Reijseger, Fraanje en Sylla) die al vaker met Henriksen speelden.

Touch of Time werd in januari vorig jaar opgenomen in de door ECM veelgebruikte Auditorio Stelio Molo in het Zwitserse Lugano die ook voor dit nieuwe duo de ideale akoestische plek bleek om hun ingetogen composities de juiste klankkleur mee te geven.

Henriksen is een gevierd trompettist met een machtige, wat mistige klank die even herkenbaar als emotioneel geladen is. Hij is zo’n muzikant die je, soms met wat fraaie effecten over zijn trompet, steeds weer adembenemend meeneemt in zijn spel. Fraanje is een fascinerend en eigenzinnig pianist die met zijn fraaie spel, intrigerend met zijn levenslijn meegegroeid, naadloos melodische lijnen net iets uit de rails trekt om daarna weer glorieus terug te keren.

Touch of Time is zo’n duo project waar voorspelbare lijnen in de composities steeds slim ontdoken worden. Steeds weer smeden de mannen prachtige composities in elkaar waarbij een ingetogen sfeer en een fraai melodische sfeer de boventoon voert en dwarse tonen de aandacht prikkelen en de emoties versterken.

Touch of Time is een even mooie als intrigerende ervaring waarbij het samenspel van de muzikanten alle chemie herbergt om tot een gloedvolle samenwerking te komen. Prachtig!

Het album Touch of Time van Arve Henriksen & Harmen Fraanje is uitgebracht door ECM Records op 26 januari 2024.

bron: Written in Music

____________________________________________________________

Jazzenzo
door Mathijs van den Berg

Trompettist Arve Henriksen en pianist Harmen Fraanje ontmoetten elkaar in 2019 op het Transition Festival in Utrecht. Tijdens de geïmproviseerde set die ze daar gaven, bleek het zo goed tussen hen te klikken dat ze besloten de samenwerking voort te zetten. De weerslag hiervan is te vinden op hun eerste duo-album ‘Touch of Time’, dat een mengeling bevat van geïmproviseerde en gecomponeerde stukken. De Auditorio Stelio Molo RSI in Lugano en technicus Stefano Amerio stonden garant voor een perfecte geluidsopname.

Stemmingen
Dat Henriksen en Fraanje elkaar vonden wekt geen verbazing, aangezien ze een voorliefde delen voor lyriek. Ook op ‘Touch of Time’ draait alles om lyriek en klank, waarbij verschillende stemmingen worden opgeroepen. Na het ingetogen ‘Melancholia’ volgt een opgeruimd klinkend ‘The Beauty of Sundays’. Gedurende het album blijft de toon echter altijd introvert in langzame muzikale impressies. Goed gedoseerde elektronica zorgt voor extra sfeer en ruimtelijkheid.

De stukken zijn kort tot ultrakort – ‘Winter Haze’ duurt slechts een dikke minuut – met als enige uitschieter het bijna negen minuten durende ‘Redream’, een van de drie door Fraanje gecomponeerde stukken. Henriksen en Fraanje spelen beiden ragfijne melodieën en zoeken regelmatig het avontuur. Het zachte, etherische trompetgeluid en het warme, ronde pianospel vormen een prachtige combinatie. Heel mooi ook hoe de twee musici telkens elkaars partijen overnemen en aanvullen.

Beeldend
De muziek heeft een sterk beeldende kwaliteit. Het begin van ‘The Dark Light’ is geheimzinnig en vervreemdend met versmeltende trompet en elektronica. Aan het slot van ‘Mirror Images’, een stuk met diep resonerende elektronica en lage pianoakkoorden, roept de ijle trompet het beeld op van spiegelglas. ‘Winter Haze’ is de perfecte muzikale vertaling van een winternevel. Fragieler dan het slotstuk ‘Passing On The Past’ met uiterst ingehouden spel kan muziek niet klinken. ‘Touch of Time’ is een album om compleet in op te gaan.

bron: http://www.jazzenzo.nl/